Proteinpulver

Proteinpulver i hverdagen

Nu om stunder er der flere og flere bodybuildeer og sportsudøvere, som tager protein i en eller anden form. Hvis du går ned til det lokale supermarked, vil du højst sandsynlig finde et sortiment af protein beriget korn og endda “high” -protein havregryn eller skyr. Du kan også finde det hos Liftmore.

Hvorvidt der er tale om protein i form af soja, valle, kasein eller mælk … det handler alt sammen om én ting. Nemlig protein. Den bedste måde at få den rette mængde protein, som din kost kræver, er selvfølgelig igennem fast føde. Men som mange sportsudøvere sikkert ved, er det ikke altid lige let at få den rette mængde protein, gennem mad. Der kan være mange faktorer der kan spille ind. Når du har et fuldtidsjob, er der ikke altid lige meget tid til at forberede måltider og dermed får den rette protein. Det er her at proteinpulver kommer dig til undsætning. Alt du behøver er et kvalitetsvalle proteinpulver, en shakerflaske og noget vand, og du vil altid have nok protein lige ved hånden for at brænde dine muskler. Det er dog vigtigt at huske at proteinpulver er et kosttilskud, til at supplere din daglige kost.

Fordelene ved proteinpulver

Hvorfor er det så egentlig at så mange bodybuildere og sports-/fitnessudøvere indtager proteinpulver?  Protein bruges blandt andet til at producere muskler i kroppen. Proteiner bruges også til at fremstille hormoner, enzymer, cellulære budbringere, nukleinsyrer og immunsystemkomponenter. Uden den tilstrækkelige mængde af protein kan kroppen ikke sammensætte de strukturer, der udgør hver celle, væv og organ. Uden den tilstrækkelig mængde protein vil kroppens muskler heller ikke kunne helbrede sig så hurtigt og kunne derfor føre til over træning af dine muskler, som kan føre til skader af sener og muskler.

Alle former for proteinpulver er indholdsrig på essentielle aminosyrer, som er med til at genopbygge muskelvævet. Da fast føde tager længere tid at fordøje og nedbryde proteiner og herefter sende det til musklerne, er det godt at tage en proteinshake efter træning. Da protein shakes kun tager op til 30 minutter at nå ind til musklerne efter træning, er proteinpulver mere optimalt end fast føde, i dette tilfælde.

Hvem har brug for proteinpulver?

Proteinpulver er, i forbindelse med hård styrketræning, ret relevant. Når musklerne kvitterer med solid vækst, er det godt at have proteiner til rådighed, ved hånden.  Det er ikke kun relevant i forhold til træningen, men faktisk også generelt gennem dagen, for at holde energi niveauet oppe. Her vil de fleste drage fordel af at indtage mellem 1,5-2 gram protein pr. kilo kropsvægt.

Hvornår er så det bedste tidspunkt at indtage proteinpulver? Protein kan faktisk tages både før, efter og under træning. Et af de tidspunkter, hvor kroppen har mest brug for protein, er lige efter en træning. Her begynder din krop nemlig at hele musklerne, som du har nedbrudt under træning. Når du tager protein på dette tidspunkt, giver du kroppen det brændstof, som den har brug for, for at kunne helbrede og styrke dine musklerne.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *